De risico's van het opvoeren
Ook al lijkt het opvoeren van je e-bike relatief onschuldig, er kleven aanzienlijke risico’s aan. Het is daarom belangrijk dat je e-bike voldoet aan alle wettelijke eisen en je zo deze risico’s uitsluit.
Als je e-bike niet aan de regels voldoet
Wanneer een e-bike wordt opgevoerd, wordt dit feitelijk een motorvoertuig. De wettelijke eisen zoals deze gelden voor speed-pedelecs, snorfietsen of brommers worden dan van kracht.
Je e-bike voldoet niet aan de regels als deze:
- Trapondersteuning biedt boven de 25 kilometer per uur, met andere woorden, je e-bike hebt opgevoerd.
- De motor een hoger continue-vermogen heeft van 250 Watt.
- Een gashendel heeft die je e-bike harder laat rijden dan 6 kilometer per uur.
Als dat zo is dan overtreed je onmiddellijk de onderstaande regels:
- Je voertuig vereist Europese typegoedkeuring zoals deze geldt voor brommers of speed-pedelecs.
- Het voertuig moet worden geregistreerd bij de RDW en moet een kenteken voeren.
- Een AM-rijbewijs is verplicht.
- Een minimum leeftijd van 16 jaar is vereist.
- Het voertuig moet minimaal WA-verzekerd zijn.
- Het dragen van een helm is verplicht.
- Het gebruik van fietspaden in de bebouwde kom is niet toegestaan.
Overtredingen en boetes
Het opvoeren van e-bikes resulteert in het overtreden van meerdere regels, wat kan leiden tot:
- Het ontvangen van bekeuringen voor een of meerdere van de bovenstaande overtredingen. De opgetelde boetes overschrijden de 1.000 euro.
- Strafbare feiten waarbij de gebruiker bij herhaling het risico loopt op een strafblad.
- Een forse boete voor het ontbreken van de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.
- Het verlies van wettelijke aansprakelijkheid in het geval van een ongeval, waarbij de gebruiker privé aansprakelijk gesteld kan worden voor de veroorzaakte schade.
- Het verlies van garantie op de e-bike.
- Inbeslagname van de e-bike.
- Daarnaast kan een hogere snelheid bij een ongeval leiden tot ernstiger letsel.
Let op: voor kinderen jonger dan 18 jaar geldt dat de ouders verantwoordelijk, en dus aansprakelijk zijn, voor schade die niet wordt vergoed door de verzekering